סיפורי קריקט – מהדורה מס' 16 – החלל הבאר-שבעי

אלברט "טיבי" קוטר (Albert "Tibby" Cotter) היה חתיכת טיפוס – "לא עקבי, שלא ניתן לסמוך עליו ופנומנלי" כדברי מקס בונל (Max Bonnell), אחד מהביוגרפים שלו. בתור שכזה, קוטר בלט בנוף שחקני הקריקט של תחילת המאה ה-20 כחריג גם באופיו וגם בסגנון המשחק שלו אשר במידה רבה סימל תחילתו של עידן במשחק.

קוטר היה מגיש מהיר (fast bowler) מסוג חדש. אגרסיבי מאד, לא חושש להשתמש בטקטיקה של הפחדה ולא מתנצל כאשר סופג על כך ביקורת כמי שמתנהל באופן לא ספורטיבי, גם אם חוקי, מול היריב. העובדה שבמשחק ה-Ashes הראשון שלו באנגליה (1905) שלח כדור בכינון ישיר (beamer) אל גופו של גדול השחקנים האנגלים וו. ג'. גרייס (W. G. Grace) לא בדיוק סייעה לתדמיתו.

למכירי המשחק אוסיף כי קוטר נחשב למגיש הראשון אשר כשיטת משחק כיוון לפסילת חובטים על-ידי שחקני השדה הידועים כ-slips – וגם על כך זכה לביקורת מן הטהרנים.

אחד מעיתוני התקופה כתב על ההגשות הקצרות שלו, אלו שהכדור קופץ מן המשטח לעבר ראשו של החובט והידועות בכינוי bouncers:

We hope we shall see no more of the monstrous style of bowling adopted by Cotter. To deliberately pitch halfway with no other object than to frighten the batsman by making the ball go over their heads is emphatically not cricket.

כאשר שימש כחובט, קוטר הזכיר בסגנונו חובט T20 (משחק שפותח כזכור בתחילת המאה ה-21). כל כדור שהוגש אליו היה מועמד לניקוד גבוה (boundary) או לפסילה שלו והוא היה מראשוני חובטי הזנב (tailenders) אשר היוו איום על תוצאת משחק.

אופיו גרם לו להיות מסוג הספורטאים שנסמך ברובו על כשרון טבעי מופלג ופחות על התמדה, משמעת ופיתוח הדרגתי של סגנון. עם כל זאת, הדיעה הרווחת היא שקוטר היה המגיש המהיר האוסטרלי הבולט של תום עידן הזהב1 של משחק הקריקט. הוא אף זכה לכבוד של להיות מכונה "ספופורת' החדש"2.

הקריירה הבינלאומית של קוטר החלה ב-1904 ונגמרה ב-1912 עת היה אחד מ-"ששת הגדולים" אשר סירבו לצאת עם נבחרת אוסטרליה לאנגליה עקב מחלוקת עם ההתאחדות האוסטרלית. במהלכה שיחק 21 טסטים ולקח 89 וויקטס ובכללם 7 five-fors.

הופעה ראשונה ראויה לציון של קוטר במדי אוסטרליה היתה כחובט במשחק ה-Ashes הראשון בסידני עיר הולדתו בדצמבר 1907 שם שותפות הוויקט התשיעי שלו עם ג'רי האזליט (Gerry Hazlitt) הניבה מספר גבוה של 56 ריצות אשר העניקו לאוסטרליה את הנצחון במשחק. ב-1907 הוא גם נכלא ערב משחק בבריזביין לאחר התחצפות לשוטר ושוחרר בהקדם על מנת שיספיק להגיע למגרש.

נבחרת הטסט האוסטרלית ל-Ashes באנגליה ב-1909. אלברט קוטר שלישי מימין בשורה האמצעית.

Photo: Bob Thomas/Popperfoto via Getty Images

ההופעה הבולטת ביותר שלו היתה בתפקידו הטבעי כמגיש בסדרת ה-Ashes של 1909 באנגליה. האימה שהטיל על החובטים האנגלים הורגשה במשחקים השני והשלישי בהם ניצחה אוסטרליה ובחמישי בו תצוגת 6/95 שלו על פני 27.4 אוברים הבטיחה draw אשר סימן נצחון אוסטרלי של 1-2 בסדרה.

1 | עידן הזהב של הקריקט : 1890-1914
2 | פרד ספופורת' (Fred Spoforth) – מגיש אוסטרלי מיתולוגי מסוף המאה ה-19 אשר כונה "השד"

לאחר סיום הקריירה הבינלאומית שלו המשיך קוטר לשחק באוסטרליה ולעבוד כחשב בחברה למסחר בבשר3.

באפריל 1915, בגיל 31, התגייס קוטר לשורות הכח האימפריאלי האוסטרלי (AIF). למרבה ההפתעה, בבדיקות הרפואיות שלו התגלה כי הוא כמעט עיוור בעין אחת מה שפסל אותו מקבלה לכח, אך לאחר ערר הוא התקבל לשירות לא-קרבי (כדמות ציבורית, היה אינטרס לגייסו כמוטיבציה לאחרים).

ההצבה הראשונה שלו היתה כאלונקאי בעיצומה של המערכה הקשה בגליפולי. לאחר יומיים של שירות הושת עליו עונש כאשר נתפש שיכור במחנה. לאחר הפינוי מגליפולי הועבר לשורות גדוד הפרשים הקלים ה-12 בתפקיד דומה. באפריל 1917 השתתף בקרב עזה השני – מתקפת הבקעה בריטית אותה הצליחו להדוף הטורקים. אומץ הלב שלו מצויין בעדויות הקרב, צל"ש כנראה נמנע ממנו עקב התנהלותו הלא-ממושמעת מחוץ לשדה הקרב.

לאחר כשלון זה הוצב הגנרל אדמונד אלנבי (Edmund Allenby) כמפקד הכוחות הבריטים באיזור4. ראש הממשלה דייוויד לויד ג'ורג' (David Lloyd George) תבע ממנו "לתת את ירושלים לעם הבריטי עד חג המולד".

בחודשים שלאחר הכשלון השני בעזה פעלו הכוחות הבריטים באיזור בתמרוני הטעיה נרחבים אשר נועדו לגרום לכח הטורקי-גרמני (כח יילדירים אשר הוקם במאי 1917) לחשוב כי מתוכנן נסיון הבקעה שלישי בעזה.

בפועל, ההבקעה התבצעה בהפתעה בבאר-שבע ב-31/10/1917.

ביתרון מספרי ניכר של 10:1 משימתו של הכח המעובה בכח ANZAC (Australia and New Zealand Army Corps) היתה לכבוש את העיר מידי הטורקים בו ביום – שכן לא היה מקור אחר למים פרט ל-17 הבארות שבשטח העיר והתקיים חשש מנטישה טורקית תוך הרעלתן.

במהלך היום בריגדת הפרשים הרכובה ה-4 של ANZAC בפיקודו של הנרי שובל (Henry Chauvel), ובכללו גדוד הפרשים הקלים ה-12 בו שירת אלברט קוטר, נתקלה בהתנגדות עזה בפריצה לבאר שבע מכיוון מזרח. השעה התאחרה אל עבר הערב, או אז לקח שובל החלטה – ביצוע פריצה מהירה אל העיר בשעטה על גבי סוסים. היה זה בין הקרבות הרכובים האחרונים בהיסטוריה.

הפריצה צלחה והעיר נפלה לידי הבריטים6,5, בין העשרות הרבות של הרוגים נמצאה גופתו של אלברט "טיבי" קוטר מוטלת על אדמת שדה הקרב (ישנה אפילו תמונה שאחסוך מכם). המיתוסים על האופן בו הוא מת אינם נכונים, אך לא ברור מה באמת קרה שם. עדויות על כך שחייל טורקי שנשבה פתח באש על שוביו והרג בין היתר אלונקאי מצביעות על אפשרות זו כסבירה מבין כולן. כמו כן, אירוע זה הצית מדיניות של אי-לקיחת שבויים בקרב חלק מהכוחות הבריטים, דבר שבוודאי לא היה עניין בפרסומו בשום הקשר.

הידיעה על מותו אשר פורסמה ב-21/11/1917 בעיתון National Advocate.

אלברט קוטר, בן 33 במותו, היה שחקן הקריקט האוסטרלי היחיד אשר נהרג במלחמת העולם ה-I. הוא נהרג בקרב על באר-שבע באותו החודש בו נהרג אחיו ג'וק בחזית הבלגית. כאן אפשר למצוא את פרטיו באתר האזכרה האוסטרלי.

3 | לאחר שהיגרו מאנגליה, הוריו פתחו חנות לממכר בשר בסידני
4 | המפקדה בראשה עמד אלנבי נקראה EEF (Egyptian Expeditionary Force)
5 | רבים הסיכויים כי אין זה מקרה שהכרזת בלפור ניתנה יומיים לאחר הקרב ב-2/11/1917
6 | אלנבי קיים את דרישתו של לויד ג'ורג' כאשר נכנס רגלית בשערי ירושלים ב-11/12/1917

חידון לימודי שחיברתי על קרב באר-שבע.

ב-2007 וב-2017 נערכו שחזורים של קרב באר-שבע בהשתתפות עמותות ישראליות ואוסטרליות. בכל שנה נערכים טקסי אזכרה לקרב ומתבצעות פעולות הנצחה שונות.

ב-2008 נחנך בבאר-שבע פארק החייל האוסטרלי.

ב-2012 פרסמו מקס בונל ואנדרו ספראול את הביוגרפיה של אלברט קוטר.

ב-2015 נחנך בסידני גשר אלברט קוטר דרכו אפשר להגיע ל-SCG (Sydney Cricket Ground).

ב-2017 נחנך בפאתי בית הקברות הצבאי הבריטי בבאר-שבע מוזיאון הנצחה לחיילי ANZAC.

בערב ראש השנה תשפ"ד הלכתי עם ביתי לבית הקברות שם איתרנו את קברו של טיבי ונשבענו בנו לספר את סיפורו לכל החפץ לדעת. לפניכם כמה מן התמונת שצילמה יערה.


מחשבה אחת על “סיפורי קריקט – מהדורה מס' 16 – החלל הבאר-שבעי

  1. כהרגלך בקודש, התוכן מעניין ומקורי, הכתיבה מסוגננת ורהוטה. אותך מעריך (לא ב-ץ, רק ב-ך, בינתיים…)

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה